Kunzen og Haydn
I 2017 var det 200 år siden, den danske komponist F.L.Æ. Kunzen døde. Det markerede Birkerødkoret med en opførelse af F.L.Æ. Kunzen: Skabningens Halleluja for kor, orkester og fire solister. Et værk, som sjældent opføres, men som fortjener at blive hørt.
Sammen med Kunzens oratorium opførte vi Haydn: Messe i B-dur, “Harmoniemesse” (1802), som er Haydns sidste store værk. Det er blevet beskrevet som summen af Haydns kompositionsvirksomhed, og det ligger på højde med Bach: H-mol-messe og Mozart: Messe i C-mol.
Værkerne blev opført ved to koncerter i Helleruplund Kirke og i Helligaandskirken på Strøget i København; solister var Berit Barfred Jensen, sopran; Maria Kontra, mezzosopran; Bo Kristian Jensen, tenor og Teit Kanstrup, bas.
Birkerødkoret og orkester sang og spillede under ledelse af Birkerødkorets dirigent Torben H.S. Svendsen.
F.L.Æ. Kunzen (1761-1817) blev født i Lübeck, men levede en stor del af sit liv i København, hvor han var kapelmester ved Det Kgl. Teater. Kunzen skrev en lang række værker, bl.a. operaen Holger Danske (1789), som er optaget i Kulturministeriets Kulturkanon, og de to oratorier Opstandelsen (1796) og Skabelsens Halleluja (1797). Teksten til Skabelsens Halleluja er skrevet af digteren Jens Baggesen, som også skrev teksten til Holger Danske.