Beethoven og Mendelssohn

13. november, 2022 Kl. 16.00 - Sankt Johannes Kirke, Blegdamsvej 1A, Nørrebro
15. november, 2022 Kl. 19.30 - Mørdrup kirke, Vestermarken 2, Espergærde

Birkerødkoret opfører sammen med Nordsjællands Sinfonia Beethovens storslåede Messe i C-dur, opus 86 for kor, solister og orkester samt Mendelssohn: Psalme 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser, opus 42.

Beethoven var inspireret af sin lærer Joseph Haydns messer, da han skrev Messe i C-dur, men værket er umiskendeligt Beethoven og er blevet beskrevet som en perle.

Messen, som blev uropført i 1807, skrev Beethoven på bestilling fra den ungarske prins Nikolaus Esterházy, som ellers er mest kendt for at være Joseph Haydns sidste mæcen. Mens prins Esterházy, som bestilte messen, ikke var så begejstret for resultatet – måske fordi den ikke lød som Haydns musik – tog samtidige kritikere og et senere publikum værket til sig.

Psalme 42, som blev uropført i 1838, beskriver Mendelssohn selv som sit bedste sakrale værk. Han satte selv værket meget højt. Komponisten Schumann var enig med ham og kaldte værket for ikke bare et højdepunkt i Mendelssohns oeuvre, men i den sakrale musik i det hele taget på det tidspunkt.

Solister i de to værker er Julie MeeRa Albertsen, sopran; Linnéa Lomholt, alt; Rasmus Jupin, tenor, og Jakob Vad, bas.

For den musikalske ledelse står Torben H. S. Svendsen

En billet koster 100 kr. og billetter kan købes i døren, eller på Billetto

Du kan købe billet til koncerten i Sankt Johannes Kirke her

Du kan købe billet til koncerten i Mørdrup kirke her

 

Om orkestret

Nordsjællands Sinfonia er med sine over 50 medlemmer et af landets største amatørorkestre. Det opstod for nogle år siden ved en vellykket fusion mellem to veletablerede orkestre: Københavns Sinfonia, stiftet 1983, og Nordsjællands Symfoniorkester, der har rødder tilbage til 1941. Det er lykkedes at etablere et virkelig godt musikforum med ugentlige øveaftener og hjemsted på Allerød Kommunale Musikskole.
Orkestret spiller et meget varieret repertoire fra barokken til det 20. århundrede, hvor det kan præsentere sig i såvel stor symfonisk sammenhæng som i mindre grupper. Det har endvidere medvirket i en række kor- og orkesterværker med forskellige nordsjællandske kor.